måndag 2 juli 2012

Aristoteles och jag. Typ!

Idag har jag tillverkat en peruk till ett dockhuvud. Jag har provat mig fram, suttit med en avklippt nylonstrumpa, lingarn och nål. Jag har börjat och avbrutit mig. Testat ett annat sätt och slutligen kombinerat två olika. Jag har suttit med nål och tålmodigt stuckit den upp och ner i nylonstrumpan.
Igår satte jag plant, drog på mig gummistövlar och spände fast bältet med plantor över höfterna. Jag laddade plantsättarröret med tall och gick fram och tillbaka över ett hygge. Runt öronen surrade flugor och broms och solen stekte.
Förra veckan målade jag en kökssoffa. Jag bearbetade den med sandpapper, grundade, spacklade, slipade, spacklade, slipströk och målade sista lagret linoljefärg.
Jag passade också på att gå loss med korp i slänten bakom huset för att förbereda för blivande altangrund. Jag hackade, spadade, bar sten och körde skottkärra.
Det finns något  hos mig som tycker om sådana sysselsättningar, att låta kroppen arbeta och vara igång medan tankarna kan vandra fritt. Det är något meditativt över det.
Dessutom är det enkelt( som en välkommen omväxling från att jobba med människor)i den bemärkelsen att det blir ett tydligt resultat . Två tag med nål och tråd blir ett stygn, ett lager färg förvandlar en mörk soffa till en ljus även om det inte täcker helt, en tall i skogen gör en mindre i lådan på höften, ett korphugg och jorden blottas under gräslagret. Samtidigt kan man passa på att tänka på allt mellan himmel och jord.
För mig är det lite av Katharsis-effekt särskilt om aktiviteten jag utför är fysiskt krävande.
Katharsis = rening  
Enligt Aristoteles:
Genom att konfronteras med dramats tragiska förlopp och förstå huvudpersonens öde och konflikter renas åskådaren till en större klarsyn vad gäller vad det innebär att leva över huvud taget och blir därigenom en bättre människa.
Enligt mig:
Genom att konfronteras med en fysiskt ansträngande och/eller tålamodskrävande aktivitet och fundera över människors öden och konflikter renas utföraren till en större klarsyn vad gäller vad det innebär att leva över huvudtaget och blir därigenom en bättre människa.
Typ!
Iallafall blir man uthållig och sover gott om natten.( Efter x antal plantor sover man också gott i soffan framför Madagaskarpingvinerna)

PS. Jag passade på att lyssna på Sommarpratarna medan jag fixade med dockhåret och då blir Katharsis-effekten lite mer som Aristotelesvarianten. DS

Inga kommentarer: