torsdag 19 juli 2012

Den vita gnun

Det hypnagogia tillståndet infaller mellan vakenhet och sömn. Det sägs att man kan använda de bilder som då dyker upp i sitt kreativa liv. Man kan aktivt ställa en fråga och sedan få ett okonventionellt svar på den.
Igår kväll när jag skulle till att sova dök det upp en bild av en älskande kvinna som förvandlades till en vit gnu.
Idag läste jag i min drömbok. Där stod:
Kvinna som förvandlas till gnu
Det djuriska inom dig som vill komma upp till ytan, såsom sexualdrift eller andra begär.
I en kvinnas dröm kan det också representera moderlighet, som i; en ko slickar bort hinnan från sin nyfödda kalv. Omsorg, pånyttfödelse. Olika aspekter av jaget.

Nej, så stod det inte alls. Jag skojar bara. Det fanns inte med, men om det hade gjort det så hade det troligtvis stått något liknande eftersom det är den typen av förklaringar som står där.
Nu hände detta under det hypnagogia tillståndet och inte under drömsömnen så kanske omfattas det inte av drömlexikonet även om det hade funnits med.
När jag tänker närmare på det kanske det inte ens var en albinognu utan en indisk ko.

Om kossor står det så här:
Ko
Som tjur, oxe( se under detta uppslagsord) men representerar den kvinnliga sidan av människonaturen, framförallt det oproblematiska utgivandet av jaget och kroppen till andra, eller till ett spädbarn; modern eller modersrollen. (Drömlexikon, Tony Crisp)

Så står det.
Gissa vad det står om tjur, oxe?!

Hur som helst så har jag nu använt min hypnogogia bild till något kreativt, ett blogginlägg. Återstår att inse vilken fråga det var jag fick ett okonventionellt svar på.

Inga kommentarer: