lördag 7 juli 2012

Hur man bygger en altan

Jag har tittat på en instruktionsfilm "Hur man bygger altan". I den visar David hur man bygger en altan. David förklarar ingående varför man bör använda tryckimpregnerat virke, vilka mm som gäller här och där, att rostfria skruvar är mjuka och annan nödvändig information för altanbyggaren.
David har ett något stelt leende men han jobbar på framför kameran och gör sitt bästa för att nå fram till hemmafixaren. Kanske drömmer han om en tv-karriär och tänker att detta är hans stora chans, att genombrottet står bakom nästa hörn. Kanske är det han som är nästa Martin Timell.
För mig är han redan bortom Martin. Där Timell drar några dåliga skämt och tjoff, tjoff spikar ihop något på två röda är David systematisk, förtrolig och ingående. Han får 44 minuter i bild medan Martin Timell måste samsas med ett gäng andra fixare och en massa reklampauser som gör att åtminstone jag slår av och lämnar tv-soffan.
Instruktionsfilmen är mycket pedagogisk och det bästa av allt är att när David än behöver det dyker det upp en annan man med ett snöre, en skruvdragare eller en stege. Så vill jag också att det ska vara när jag bygger min altan och förövrigt i livet i stort, när helst jag behöver dyker det upp en man med rätt utrustning. Ja dvs en skruvdragare eller en plintborr eller något annat som man har män till.

Inga kommentarer: