fredag 15 juni 2012

En konstig tid att dö

Jag var och hälsade på min syster ihop med mina föräldrar för en tid sedan. Min mamma hummande plötsligt till där hon satt med näsan i en bok, sedan läste hon högt för oss andra vad det var som hade fått henne att humma. Det löd ungefär så här: Kvart över åtta på morgonen? Det är en konstig tid att dö.
Detta fick oss att börja samtala om hur de flesta människor dör mellan 3-5 på morgonen, under vargtimmen då kroppen är som svagast.
I morse liksom föregående fredag vaknade jag ungefär klockan tre, kanske en ny fredagsrutin som min kropp bestämt sig för? Förra veckan blev jag mest stressad över att vakna så tidigt men denna gång låg jag kvar stilla i sängen och kände efter om jag var svag. Det var inget jag märkte men däremot tänkte jag på hur stilla allting var. Jag och allting runt omkring, inte ens fåglarna kvittrade utanför mitt fönster. Vargarna på andra sidan älven var också helt tysta fastän det var deras timme. Egentligen är det Siberian Huskies men de ylar som om de vore vargar, men bara när de får mat har jag fått lära mig. Nu sov de nog.
Mina tankar gick till ett vykort jag fick från min pappa när jag bodde i Norrköping. Där stod: Här är allt som vanligt, vargarna ylar och mamma drar timmerstockar.( Jag minns inte exakt om han skrev mamma(min) eller hennes namn) Vad han skickade mig minns jag inte, men att han skickade mig någonting är jag säker på. Vykortet var bara något som han skickade med ungefär som man klistrar en post-it-lapp på en blankett som man vill ha påskriven. Han är ingen ordens man min far, ändå är det texten på vykortet jag minns och som jag i den tidiga morgontimmen tyckte sa allt. Den talar om realiteten allt är som vanligt, ibland är det upp ibland ner men oftast trivsamt. Den talar om det lilla extra, vargarna ylar, magin/spänning i tillvaron . Den talar om närheten mamma drar timmerstockar, visst låter det illa men vad skulle jag göra utan henne.
Utifrån detta bestämde jag mig för att jag har all anledning att känna mig mer stark än svag även under vargtimmen.

Inga kommentarer: