lördag 26 maj 2012

Iallafall, jag gillar!

Detta år har av många utropats till tantens. Det har skrivits böcker och avhandlingar, hållits föreläsningar och bloggats, det har knytits förklädesknutar och bakats en himla massa.Och ingen är gladare än jag för det. Jag älskar tanten, och farbrorn också för den delen men nu är det inte han som är i fokus.

Därför tänkte jag ta tillfället i akt och hylla ett par tanter som jag gillar skarpt även om det inte är som just tanter de tilltalar mig. Inte vet jag heller om de skulle vara så förtjusta i det epitetet eftersom de tillhör en annan generation då inte begreppet tant till största delen bestod av att retrotrendigt kunna kombinera yrkesliv och hemmaliv utan kamp och se tillbaka och ta vara på kunskapen från hemmafru/husmorstiden. Jag kan inte ens säga att de är tanter eftersom jag inte läst avhandlingarna om vad en tant egentligen är.
Nåväl, innan jag går vilse i mitt eget inlägg, de här människorna gillar jag skarpt:

Barbro Lindgren - helt underbar författare och person. Såg dokumentären Äntligen måndag om henne och blev med ens tryggt förvissad om att det finns fler som är lika introverta som jag. Tack Barbro!
Lyssna till henne här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=4549063
Och här, fast med Jojje Wadenius musik och röst:



 Bodil Malmsten - så väldigt rolig, vass och vettig!
Se henne här:
http://svtplay.se/v/2742770/babel/del_2_av_12?sb,p102835,2,f,-1
Och läs:
http://www.finistere.se/




Inga kommentarer: