torsdag 4 december 2014

Lucka 4 - Stillhet



Jag vet inte hur det är med er men jag förknippar advent och jul men stillhet.
Visst kan den tiden också innebära myllrande folkliv på julmarknader, fester och i köpcentrum under julhandeln och kanske firas julen med en stor släkt och mycket sorl, och det kan vara underbart.
Men för mig är lugnet viktigt och de gånger det har varit stressigt eftersträvar jag att stanna upp när jag hör julmusiken som strömmar ut från affären och lyssna till vad de egentligen sjunger, att sätta mig ner och betrakta det pågående myllret. Men så är jag också av kontemplativ natur och har stort behov av att vända blicken inåt och  vara stilla med mina tankar.
En brinnande ljuslåga får symbolisera den stillheten. En ljuslåga som med sin värme och som trots sin ständiga verksamhet/rörlighet( att brinna) kan verka orörlig.
För mig är det eftersträvansvärt, att vara fullt levande, fullt närvarande i stillheten.

Inga kommentarer: