tisdag 2 december 2014

Lucka 2 - Going nuts

Julen är verkligen en tid då det finns möjlighet att "go nuts" på alla tänkbara sätt.
Vare sig det handlar om att dekorera huset med blinkande lampor eller ställa fram hundratals tomtar som väntat i skåp hela året eller köpa julklappar och laga mat till plånboken och bankfacken är tomma och magarna spänner, frossa i glitter eller baka kakor, det finns något för alla smaker, böjelser och begär.
Julen kan vara en tid av överdåd och extra allt, en tid att ta ut svängarna och kasta av lagomkappan - om man vill.

Jag går verkligen och bokstavligen "nuts", fast egentligen inte specifikt när julen nalkas.
Mitt nötintag är i det närmaste konstant under hela året men det som skiljer julen från övrigt nötande är att jag köper dem med skal och knäcker själv.
Och på nåt sätt blir det tydligare då än om man köper en påse nötter i naturgodishyllan, det att man faktiskt äter något med potentiell kraft att bli ett träd och att det trädet kan ge upphov till många andra nötter och att om man börjar tänka på hur man berövar nöten dess möjlighet till detta kan risken finnas att man blir "nuts" på riktigt.
Så istället tänker jag på hur oerhört sprängfylld med nyttigheter en sådan liten nöt måste vara och att jag kanske kan få något av dess energi. Så jag knäcker och tuggar, lite lagom "nuts".


Inga kommentarer: