måndag 22 december 2014

Lucka 22 - Julkrubban som kom in från kylan

För många år sedan fick jag för mig att jag skulle tillverka en julkrubba som jag sedan skulle göra små figurer till. Först sågade mig i fingret med bandsågen och när julkrubban väl blev klar så kunde jag inte förmå mig att tillverka figurer. Jag kommer ju inte riktigt överens med den där Jesus som ska ligga däri. Så krubban blev stående i verkstan. Dammet la sig som en hinna över och spindlarna vävde in den.
Men nu har den fått komma in från sin plats i periferin. Det slog mig plötsligt att jag kan nöja mig med bara djuren i stallet eller möblera och befolka den hur jag vill och att det skulle kunna bli en skojig jultradition, att varje år ställa upp något nytt. Kanske något som symboliserar nåt jag kan relatera till eller tro på, eller kanske något som genomsyrat året.
Eftersom detta slog mig idag har jag inte hunnit tillverka något att placera där ännu men man tager vad man haver.


Inga kommentarer: