söndag 7 oktober 2012

Chokladbollsbegäret

Jag tillhör den del av mänskligheten( jag är säker på att det finns en sån del) som aldrig växer ifrån chokladbollseuforin. Jag tycker att chokladbollar är det bästa som finns i kak/godisväg. Jag tillhör den skara människor( nog måste det finnas en sån) som äter upp iallafall en tredjedel av smeten innan den ens hinner bli bollar. Och så för några helger sedan var en kompis på besök. Vi bakade en kaka till efterrätt och hon säger: " Nog är det ändå så att smeten är godast!" Och där var det, svaret på varför chokladbollar tillhör eliten bland bakverk med sin enkelhet; smeten och bollen är samma sak! Den genomgår ingen process, ingen värmebehandling, den bara förfinas till små bollar och garneras med vad man nu vill garnera med.
Detta måste firas! med havregryn, kakao, smör, kaffe, vaniljsocker, socker härligt ihopgeggat.

Obs! Detta är en reflektion över nödvändigheter i livet. Jag har alltså inte för avsikt att omskapa bloggen till en bakblogg. Kanske till besvikelse för vissa och till lättnad för andra.

Inga kommentarer: