lördag 4 augusti 2012

Skogstokig

När jag jobbade i hemtjänsten brukade jag bland andra besöka en gammal dam som ofta pratade om skogen. Hon hade tyckt det var så roligt att plocka bär och sa ofta det:
- Ska vi packa matsäck och gå ut i lingonskogen du och jag! Vi gör det!
Hon kunde knappt ta ett steg utan sin rullator och gick vilse om hon kom utanför sitt hus. Hon var som satt på repeat och upprepade samma historier gång på gång men vi lekte den leken hon och jag. Vi lekte att vi skulle ut i skogen och plocka lingon. För det var en lek. Hon var väl medveten om att hennes dagar i skogen var över. Men hon böjde sig fram över bordet och sa som om det vore en hemlis, som att vi två var på väg att rymma iväg från de vuxna, att hon så gärna ville plocka bär.
Jag tänker på henne ibland. Särskilt nu när jag så fort jag får chansen ger mig ut i skogen för en joggingtur eller för bärplockning. Jag har drabbats av samma dragning till skogen som den gamla kvinnan och jag tänker att det att bäst att passa på så länge benen bär och lokalsinnet är intakt.

Inga kommentarer: