söndag 4 maj 2014

Att sprida väldoft

Framför hyllan med sköljmedel stod hon och vände blicken från flaskan där det stod Harmoni till den med texten Solkyss och tillbaka igen. Vilka underliga namn! Hur doftar harmoni? och Solkyss?
Kommer jag, tänkte hon, om jag väljer att låta mina kläder dofta harmoni att bli en mer harmonisk människa eller kommer jag kanske att medverka till att sprida harmoni där jag rör mig när doften lägger sig i mina spår. Kommer världen att fråga sig; Vad är det med henne där? Svårt att sätta fingret på men jag känner mig så lugn och tillfreds när hon passerar. Hon såg framför sig hur hon kommer att öppna människors hjärtan, sprida leenden över deras ansiktet, få dem att vända sig mot varandra och samtala, blott och bart för att hon väljer att skölja sina kläder i Harmoni.
Men Solkyss då, vad skulle det innebära? Vill vi inte alla bli solkyssta efter vintern? Glåmiga nordbor som vänder ansiktet mot den bleka vårsolen så snart den visar sig, som sitter på uteservering och tar på shortsen när termometern visar plusgrader. Om hon skulle skölja sina kläder i Solkyss skulle människor känna sig upprymda och lätta när hon går förbi dem. De skulle förvånas över hur vårkänslorna kom över dem fastän kalendern visade en annan årstid. De skulle undra över det nya glassortimentet i butikerna och leta fram grillen. Även nu skulle leenden sprida sig över deras ansikten.
Hur jag än gör så blir det bra, tänkte hon där hon stod och tog ner den ena flaskan, skruvade av korken och doftade försiktigt. Jaså, så här luktar harmoni. Hon sneglade åt vänster där en äldre kvinna stod och valde diskborste. Med en någorlunda diskret svepande rörelse försökte hon sprida lite harmonidoft åt damens håll. Hon höll andan och väntade spänt på kvinnans reaktion men ingenting hände. Kvinnan valde en vit diskborste och gick vidare utan minsta antydan till öppet hjärta. Besviken skruvade hon tillbaka korken på flaskan och placerade tillbaka den i hyllan.
Men hon hade tur, en man kom strosade mot henne, hans ögon letade längst hyllkanten. Snabbt tog hon flaskan med Solkyss, lossade korken och passerade förbi mannen. Han hittade det han skulle ha och gick vidare. Hon följde efter för att se om hans ansikte sprack upp i ett leende eller om han möjligtvis köpte hem grillkol. Men ingenting.
Hon ställde tillbaka flaskan i hyllan, upptäckte att hon stått så länge i affären att tvättiden redan var slut och gick med tom korg genom kassan. Hon tänkte att hon kanske hade för höga ambitioner, kanske måste hon inte förändra världen genom hur hon tvättar kläder. Det fanns väl andra sätt...

Inga kommentarer: