torsdag 8 augusti 2013

Sättet att titta på träd

Många har säkert upplevt fenomenet att man när man är gravid, eller ofrivilligt barnlös, plötsligt ser massor av barnvagnar, när man börjar jogga ser horder av joggare( som skiljer sig från fenomenet att se medelålders män i cykelmundering efter vägarna eftersom att man inte själv behöver vara aktiv för att upptäcka dessa), hur man när någon närstående insjuknar i cancer blir medveten om andra som har cancer osv. Detta att man blir uppmärksam på något som man tidigare bara ägnat någon flyktig tanke. Det verkar då som om jorden plötsligt blivit befolkad av människor som håller på med det man själv gör eller befinner sig i samma tillstånd. Man ser saker på ett nytt sätt, utifrån en tidigare om inte död så dold vinkel.

Denna vecka går jag en kurs där jag bland annat har lärt mig beskära äppelträd och nu har det inträffat: Mitt sätt att se äppelträd har för evigt(tror jag) förändrats.
Jag går förbi en trädgård och där jag tidigare tänkte; Åh, de har äpplen! tänker jag nu; kan jag kasta igenom en hatt?

Inga kommentarer: