söndag 23 december 2012

Behovet av skimmer

På "Har allt möjligt och lite till-affären" häromdagen stod en man och plockade varor i sin kasse. Han var liten och senig med grova arbetarhänder. Skäggig med utmejslade drag i ansiktet och på huvudet bar han en keps, en sån där som för tankarna till sjömän eller för all del till Emils mysse, alltså inte en sådan där med reklamtryck och lång skärm eller en mer moderiktig gubbkeps.
Jag vet inte varför, men när jag stod där och väntade på min tur att betala och studerade hur mannen försökte få ner en dunk med vad det nu kunde ha varit( något till bilen) i sin påse men gav upp och gav den till sin fru att bära, så blev jag glad. Han var som utstigen från en annan tid eller en barnboksvärld, som en sjöbuse eller någon i "Skrotnisse och hans vänner".
Likadant är det med reparatören. Han som ser ut att komma direkt ur femtiotalet och dofta brylcreem, och som verkar vänta på arbetsdagens slut för att gå och ta en pilsner.
Jag tror att det är bristen på tillrättalagdhet som tilltalar, att de inte är putsade till att hänga med i tiden eller har gjort det till ett statement att klä sig på ett visst sätt, utan att de bara är.
Men visst, detta är mina tankar och har kanske inte mycket med deras verklighet att göra. Kanske är deras åsikter och sinnen förlegade eller avstannade precis som klädseln eller kanske är femtitalslooken ett medvetet val förenad med ett starkt intresse som upptar allt annat än tiden på jobbet då jag råkar se honom.
Kanske säger det mest om mitt behov av att måla upp bilder som gör tillvaron lite mer skimrande och sagolik, om förkärleken till att säga "Tänk om..." och inte ha något behov av att bli motbevisad eftersom det viktiga för mig sällan är om det ligger någon sanning( vad nu sanning är?) i saker utan att möjligheten till att säga "Tänk om..." skapar en roligare värld. Jag menar Tänk om... det skulle vara så att de kommer ur en spricka i tidsväven och egentligen existerar i en annan tid.... Jag menar Tänk vad oändligt mycket mer fascinerande den tanken är än tanken att den där snubben, han borde uppdatera sig.

Inga kommentarer: