fredag 19 september 2014

En välordnad människa

Idag dammsög jag i enlighet med min nya plan att leva ett välordnat liv. Städning på fredag.
Lite varstans låg flugor. Tidigare har de surrat runt ansiktet, över maten och satt sig med kalla fötter på min arm. Nu hade de surrat färdigt.
Och i enlighet med min gamla beprövade plan så blev jag en smula existentiell på fredagen och tänkte på våra liv som flugornas. Att vi surrar omkring ett tag och sedan dör vi. Och att det inte är mer med det. Förhoppningsvis har vi under den tiden hunnit älska några gånger, bli sårade, befunnit oss i stormens öga och stått utanför och tittat in. Allt i olika doser beroende på hur var och en av oss är beskaffade.
Jag funderade på vilka människor i mitt liv som upplevt mig som en störande fluga runt huvudet och vilka som låtit mig slå mig ner på deras arm trots kalla fötter?
När jag dammsugit upp flugorna och hittat en klämd under en tomat var min nya plan fullbordad; Jag är härmed en välordnad människa. För den här veckan iallafall.

Inga kommentarer: