söndag 25 november 2012

Man tager vad man haver

Jag bor åtta kilometer från närmsta affär. Det är inte så fasligt långt. Det finns de som har flera mil. Men det är för långt för att sticka iväg och köpa grejer bara sådär som man kan göra om man bor i samma hus som affären. Särskilt om man vill spara på både pengar och miljön.
Ibland händer det dock att jag börjar baka eller laga mat och upptäcker att en ingrediens saknas. Jag är ingen vidare social typ som går och frågar grannen om jag kan få låna en kopp socker eller vad det är som saknas, utan tager vad jag haver.
Igår drabbades jag av det stora gravlaxbegäret och fick för mig att jag skulle tillaga en gravlaxsås till den, men upptäckte när jag redan satt igång att jag saknade både dill och en olja med neutral smak. Resultatet blev en intressant smaksensation bestående av senap i kombination med oliv eftersom det var den enda oljan jag hade.
Men jag måste säga att jag inte förstår varför man köper gravlaxsås färdigt i burk? Det var fantastiskt lätt att göra och består enbart av sådant som man har hemma....eller ja...ehhh...för det mesta...

Inga kommentarer: