tisdag 18 mars 2014

Vintern - Återkomsten


Så vräker snön ner igen
och drömmen om vår spricker som en såpbubbla
Ändå är det alltid så här det är
Det vet man
Men känslan av lätthet när de tunga kängorna byts mot nättare skor
när den tjocka vinterjackan kastas av
och man vänder ansiktet mot solen
när fötterna trampar mot torr asfalt
och mjukt gräs
vill man inte byta bort
Trots att man vet...

Jag fryser
och eldar i spisen
virar in mig i koftan och tjurar
Jag staplar trädgårdsböcker
och begraver mig i en efter en
Vill inte släppa våren
den med barmark och fågelsång
med möjligheten att gräva ner fingrarna i solvarm jord
inom räckhåll
Vill inte ha hört snöplogen köra förbi
och lämna en kant för mig att skotta
Vill inte låtsas om att våren
också består av vintern - återkomsten
Trots att jag vet...


Inga kommentarer: